Klanten sneller laten betalen: 5 eenvoudige tips hoe je dat kan aanpakken

10 augustus 2024

Word je soms gek van het wachten op klanten die te laat betalen? ๐Ÿ˜ฉ Lig je wel eens wakker omdat de rekeningen zich opstapelen en de betalingen uitblijven? Maar hoe pak je dat aan: klanten sneller laten betalen? Ik geef jou in deze blogpost vijf tips die je helpen om sneller geld op je rekening te hebben. En het beste van alles: je hoeft geen boekhoudgenie te zijn om ze toe te passen! โœจ

 

1. Stel facturatie niet uit ๐Ÿ“ฎ

Iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag. Maar als het op factureren aankomt, is dat echt een slecht idee. Hoe langer je wacht om jouw facturen te sturen, hoe langer het duurt voor het geld op je rekening staat. ๐Ÿ“†๐Ÿ’ธ Stuur die facturen meteen na het leveren van je product of dienst. Zo geef je je klant ook niet de kans om te vergeten dat ze je moeten betalen.

 

2. Kort de betaaltermijn in โณ

De standaard betaaltermijn is vaak 30 dagen, maar wie zegt dat je je daaraan moet houden? Je mag die termijn gerust wat inkorten. Uiteraard in samenspraak met jouw klant als je een langetermijn samenwerking hebt! Waarom zet je die betaaltermijn niet op 10 dagen in plaats van 30? Of zelfs 7? Hoe korter de termijn, hoe sneller je je geld krijgt. Wees hierin duidelijk en zet het groot en vetgedrukt op je factuur.

 

3. Neem nalatigheidsintresten en herinneringskosten op in jouw algemene voorwaarden ๐Ÿ“ƒ

Wil je klanten sneller laten betalen, dan kan het opnemen van nalatigheidsintresten en herinneringskosten in je algemene voorwaarden wonderen doen. Zie het als een vriendelijke stok achter de deur. Klanten weten zo dat ze extra kosten kunnen verwachten als ze te laat betalen. En neen, je bent niet streng als je die kosten ook toepast. Want wat heb je eraan als het in je algemene voorwaarden staat, en ze nooit toepast?
Denk aan het als een parkeerboete voor te late betalingen. Als je fout parkeert, weet je toch ook dat je een boete kan krijgen?ย 

 

4. Stuur een betaallink mee met de factuur ๐Ÿ”—

We leven in een digitale wereld waar gemak koning is. Maak het je klanten dus gemakkelijk om te betalen door een betaallink mee te sturen met de factuur. Ze hoeven alleen maar te klikken, betalen en klaar is Kees. Dit neemt elke mogelijke excuus weg om niet meteen te betalen. Zo kan je je klanten sneller laten betalen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

 

5. Volg openstaande facturen op en stuur herinneringen uit ๐Ÿ“ง

Dit is misschien niet het leukste klusje, maar het is absoluut noodzakelijk. Houd bij welke facturen nog openstaan en stuur herinneringen als de betalingstermijn bijna verstreken is. Met een vriendelijke reminder doe je niets verkeerd. Blijf vriendleijk en beleefd maar wees wel duidelijk. Gebruik bijvoorbeeld een luchtige toon: โ€œHey, waarschijnlijk is de betaling aan je aandacht ontsnapt, maar je hebt nog een factuurtje openstaan bij ons. Kan je dat zo snel mogelijk in orde brengen?. Alvast bedankt!โ€ ๐Ÿ˜Š

 

Bonus tip: automatiseren is je vriend ๐Ÿค–

Als je deze stappen hebt doorlopen en je wilt nog een stapje verder gaan, overweeg dan om je facturatieproces te automatiseren. Er zijn talloze tools beschikbaar die je kunnen helpen om facturen automatisch te versturen, betalingen te volgen en herinneringen uit te sturen. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar zorg je er ook voor dat je facturatie altijd op rolletjes loopt.

 

Je ziet, klanten sneller laten betalen is dus niet zo heel moelijkl. Door deze vijf tips toe te passen, zul je merken dat klanten je sneller je geld hebt en jouw cashflow verbetert. ๐Ÿ’ฐGeen stress meer over rekeningen die zich opstapelen terwijl de betalingen uitblijven. In plaats daarvan kun je je bezig houden met waar je echt goed in bent: je onderneming runnen en laten groeien. Happy invoicing! ๐ŸŒŸ

Wil je graag meer nieuws en tips?

Laat jouw e-mailadres hier achter en ontvang interessante nieuwtjes en tips waarmee je aan de slag kan.